علی غمخواری؛ مستندساز درباره ساخت مستند جدیدش با نام «داریک» گفت: این مستند داستان طلا در هنر ایرانزمین است. اولین نشانههای استفاده طلا در چشم مصنوعی زن شهر سوخته سیستان بوده است تا نقوش شگفت جام طلای مارلیک در آذربایجان غربی و در ادامه طلا در آثار شاخص دوره هخامنشی و ساسانی دیده شده و بعد از آن هم در دوران اسلامی که ظهور آن در معماری اماکن مذهبی و هنرهایی همچون کتابت قرآن کریم، تذهیب و نگارگری بوده است.
وی افزود: ستیم تولید مستند «داریک» تلاش کرده است تا این سوژه ارزشمند را با بیانهای نوین مستندسازیِ امروز در ساختار مستندهای هیبرید (تلفیق شیوههای بیانی مختلف) برای مخاطب تولید کند. این مستند لوکیشینهای زیادی داشته است. از شرق در شهر سوخته سیستان گرفته تا آذربایجان غربی و تپه مارلیک در استان فارس که لوکیشنهایی متنوع هستند.
این مستندساز تصریح کرد: امروزه نگاهی در جامعه شکل گرفته است که صرفاً طلا را به عنوان کالای سرمایهای تلقی میکنند و ارزش ذاتی طلا به عنوان ابزاری مهم برای بیان عواطف انسانی که در طول تاریخ هنر ایران، به زیبایی ظهور یافته، به فراموشی سپرده شده است. مستند «داریک» تلاش میکند تا تلقی هنرمندانه ذهن خلاق ایرانیان از طلا را در طول تاریخ یادآور شود.
این کارگردان در انتها بیان کرد: گویندگی مستند تاریخی «داریک» که در شبکه فارس و به سفارش معاونت امور استانهای صداوسیما به مدت دو سال تولید شده است را رامین کاملی و شراره حضرتی بر عهده دارند و حسین خداداد بیگی مدیر دوبلاژ آن است.
عوامل مستند «داریک» عبارتند از: تهیه، پژوهش، نویسنده و کارگردان: سیدعلی غمخواری، تصویربرداران: فرید هاشمزاده، حسین سلطانیپور، احمدعلی حیدری، محمدامین هاشمی، صدابرداری و صداگذاری: کیکاوس جهاندیده، تدوین: اکبر رضایی، مشاور گرافیک: کاوه سیستانی و انیمیشنهای دوبعدی این مستند توسط پیمان دهقانی در واحد انیمیشن شبکه فارس تولید شده است.
انتهای پیام
نظر شما